Често задавани въпроси

• Какво представлява конкурсът Solve for Tomorrow?

Конкурсът е състезание за иновативни идеи на ученици, с които те предлагат решение на проблем в общността. Насърчава се използване на дизайн мислене за установяване на проблема и различни технологии с прилагане на STEM умения в неговото решение. Жури оценява както идеите за тяхната иновативност, оригиналност и приложимост, така и уменията на учениците да ги представят по интересен и убедителен начин.

• Ученици от какви училища могат да участват в конкурса през 2023 г.?

Конкурсът е открит за ученици от всички институции в системата на средното образование независимо от формата им на финансиране.

• Ученици на каква възраст могат да участват в конкурса през 2023 г.?

В конкурса могат да участват ученици от 2. до 12. клас. Те се състезават в три възрастови групи: в 2. – 4. клас, 5. – 8. клас и 9. – 12. клас.

Учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас участват изцяло онлайн!

Учениците от 9. – 12. клас участват онлайн в първия етап на конкурса, на който се избират 9 полуфиналисти. Те преминават през менторска програма и участват на живо във финала.

• Какви са сроковете за подаване на заявка за участие в конкурса?

Обърнете внимание, че крайните срокове са различни за възрастовите групи.

Отборите от 9. – 12. клас могат да подадат заявка за участие в периода между 29.05.2023 г. и 23:59 ч. на 02.10.2023 г.

Отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас могат да подадат заявка за участие в периода между 07.10.2023 г. и 23:59 ч. на 29.11.2023 г.

• Какви са категориите за идеите за конкурса през 2023 г.?

В Solve for Tomorrow 2023 могат да се подават идеи в три основни категории:

• „Устойчивост“

• „Справедливост и социално включване“

• „Образование“.

Тези категории важат за всички възрастови групи. В първия етап на Конкурса отборите се състезават в своята категория. От всяка се излъчват трима полуфиналисти. На финалното събитие всички полуфиналисти се състезават помежду си за първо, второ и трето място.

Предвидена е и специална категория „Дигитално бъдеще“, в която се връчва награда на един отбор от полуфиналистите от 9. – 12. клас, който е приложил или надградил по най-оригинален и иновативен начин напреднали дигитални технологии, използвани в решения/продукти на Samsung.

• Защо в падащото меню няма категория „Дигитално бъдеще“?

В тази категория се състезават всички идеи, без значение към коя от останалите три основни категории са отнесени. В нея се оценява единствено дали решението на проблема в някоя от останалите категории включва прилагането или надграждането на напреднали дигитални технологии, използвани в решения/продукти на Samsung, като се насърчава прилагането им по оригинален и иновативен начин.

• Задължително ли е отборите да са от трима ученици? Може ли да участват по-малко – двама или един?

Максималният брой ученици в един отбор е неограничен. Обърнете внимание , че първите трима участници, посочени при регистрацията, ще бъдат считани за официални представители на отбора. При възрастовата група 9. – 12. клас само те могат да участват заедно с ръководителя във финалното събитие на живо, ако отборът им бъде класиран като полуфиналист. При всички възрастови групи само официалните представители на отбора получават предметни награди, ако бъдат класирани като победители в онлайн гласуването. Всички участници получават грамоти.

Допустимо е да кандидатстват и отбори от двама ученици или дори ученик да участва индивидуално само с ръководител учител. Но тъй като дизайн мисленето се основава на екипна работа, в конкурса се насърчава формирането на отбори.

• Може ли един ученик да участва в повече от един отбор?

Не, един ученик може да участва само в един отбор. Срокът за разработване на идеите е ограничен, поради което един ученик не би могъл да отдели достатъчно време за интензивна работа по две или повече идеи едновременно.

• Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни класове?

Да, няма пречка съотборниците да са от различни класове, дори от различни училищни етапи. В този случай за кандидатурата трябва да се избере една от групите като водеща и отборът да се състезава само в нея.

• Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни училища?

Да, възможно е. Такъв отбор може да бъде съставен формално – например от ученици, които посещават клубове по интереси към общинските центрове за личностно развитие или други извънкласни занимания, както и неформално – само с цел участие в конкурса. Изискването за ръководител важи и в двата случая. Ако отборът е неформален, при регистрацията учителят попълва своето училище, като в описанието на идеята се посочват училищата на учениците. Обърнете внимание обаче, че ако отборът спечели някоя от наградите, тя ще бъде предоставена на училището или образователната институция, от което е ръководителят на екипа.

• Може ли един учител да е ръководител на повече от един отбор?

Да, един учител може да ръководи повече от един отбор. Важно е обаче да прецени добре ангажиментите си, за да може да отделя достатъчно време за проектите на всеки отбор.

• Има ли право университетски преподавател, който води модули от профилираната подготовка, избираеми/факултативни предмети или клубове по интереси в училище, да бъде ръководител на отбор?

Да, университетски преподавател има право да бъде ръководител на отбор, ако води занятия в училище, вкл. и клубове по интереси. Обърнете внимание, че ако неговият отбор спечели, наградата е за училището, в което води занятия.

• Как става регистрацията за участие?

Регистрацията за участие става единствено във формата на сайта. Тя се прави от ръководителя на отбора. Във формата се попълва необходимата информация и се качват изискваните документи.

• Какво трябва да подготвите за регистрацията?

1. Име на отбора – за всички групи

Да не се бърка с името на разработвания продукт! Краткото, звучно и запомнящо се име ще идентифицира бързо и лесно отбора сред останалите.

2. Данни за ръководителя, училището и всеки член на отбора

• Трите имена на учителя, имейл, телефон

• Училище, населено място

• Категория

• Име на отбора

• Трите имена и клас на всеки ученик от отбора

3. Декларация за съгласие за участие в конкурса за всеки учени – за всички възрастови групи

Ръководителят има ангажимент да събере подписаните и сканирани декларации от членовете на отбора и техните родители. Бланките на декларациите се намират във формата за участие. Всяка декларация се качва в полето за това във формата срещу името на ученика.

Декларациите трябва да подписани от участващите ученици и техните родители/настойници/попечители и съдържат съгласие за участие в конкурса и за обработване на лични данни (включително за публикуване на снимки/видео материали с учениците за популяризиране на събитието). При участниците от всички възрастови групи декларацията се подписва от родител/настойник/попечител. Ръководителят на отбора прилага сканирани копия на декларациите при регистрацията на отбора, като се задължава да съхранява оригиналите.

4. Резюме на идеята (от 400 до 500 символа) – за всички възрастови групи

Това е визитната картичка на идеята, в която се представя проблемът и предлаганото решение. Попълва се в полето, предвидено за това във формата.

5. Описание на идеята (от 1800 до 2500 символа) – за учениците от 9. – 12. клас

Описанието се попълва във формата и трябва да отговаря на следните въпроси:

• каква потребност или проблемна ситуация е идентифицирал отборът

• коя потребителска група е засегната

• как е идентифицирана от отбора

• как е формулиран проблемът

• има ли някакви други решения

• какво представлява решението на отбора

• каква стойност носи то на потребителите.

6. Видео за прототипа (до 3 минути) – за учениците от 9. – 12. клас

При кандидатстването те представят също видео с т.нар. „базов прототип“. Не се предполага той да е работещ! Отборите сами преценяват до каква степен на завършеност да стигнат при разработването му.

Самият прототип може да представлява 3D проект; дизайн/уайърфрейми на мобилно приложение/уебсайт; макет от хартия, пластмаса, дървесина, метал или друг материал, видео, снимки, чертежи и др. Целта на видеото е да покаже прототипа така, че съдиите да придобият нагледна представа за идеята на отбора. Допуска се видеото да бъде качено в платформа и да бъде предоставен линк.

7. Видео за идеята (до 3 минути) – за учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас

По-малките ученици представят проблема и решението си само във видео. Допуска се то да бъде качено в платформа и да бъде предоставен линк.

Учениците имат свобода да преценят какво да съдържа видеото. Подходящо е да се включи представяне на проблема, към чието решаване са се насочили, и на идеята, която са генерирали за преодоляването му.

Видеото може да бъде заснето със смартфон/таблет или любителска/полупрофесионална дигитална камера. Допустимо е също да се създаде видео чрез използване на снимки и други изображения във формат на слайдшоу или видео презентация.

• Как се определят полуфиналистите при учениците от 9. – 12. клас?

От всяка категория се излъчват по трима полуфиналисти на базата на подадената кандидатура. Те се класират от жури, определено от организаторите.

• Как се определят победителите в категориите 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

Във всяка от възрастовите групи жури избира трима полуфиналисти. От тях чрез онлайн гласуване се избира по един голям победител – без значение в коя категория е кандидатствал.

• Кога започва онлайн гласуването?

Онлайн гласуването и за трите възрастови групи жури започва от 01.12.2023 г. и продължава до края на деня преди финалното събитие. Всеки може да гласува еднократно чрез профил в посочени социални мрежи за идеята на своя фаворит, представена с нейното резюме и видео.

• Кои ученици ще се включат във финала на живо?

На финала участват единствено учениците от 9. – 12. клас. При по-малките ученици участието е изцяло онлайн. Видеото на победителя сред тях ще бъде излъчено по време на финала.

• Какво представлява финалното събитие?

Финалното събитие се провежда в гр. София в първата седмица на месец декември 2023 г. Провежда се в две части – изложение и презентации.

За изложението отборите подреждат свой щанд с прототипа си и други рекламни материали, с които да се представят (напр. лаптопи с презентации, плакати, брошури и т.н.). Съдиите посещават щанда на всеки отбор, за да се запознаят как работи неговия прототип и задават допълнителни въпроси. Гостите и посетителите на събитието също са поканени да разгледат щандовете и да разговарят с отборите.

Презентациите започват след приключване на изложението. Всеки екип разполага с 5 минути за представяне. Членовете на журито имат 5 минути да задават допълнителни въпроси.

Докато журито обработва резултатите от оценяването след приключване на презентациите, се показват видеата на победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас и се обявяват победителите във всяка група, определени с онлайн гласуването.

Събитието завършва с обявяване на победителите в конкурса и връчване на наградите на победителите и грамотите на участниците във финала. Победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас получават своите награди по пощата.