ЧЕСТО ЗАДАВАНИ ВЪПРОСИ

  • Какво представлява конкурсът Solve for Tomorrow?

Конкурсът е състезание за иновативни идеи на ученици, с които те предлагат решение на реален проблем в общността, който те са идентифицирали. Насърчава се използване на дизайн мислене за установяване на проблема и различни технологии с прилагане на STEM/STEAM умения за неговото решение. Жури оценява както идеите за тяхната иновативност, оригиналност и приложимост, така и уменията на учениците да ги представят по интересен и убедителен начин.


  • Кои са категориите в Solve for Tomorrow 2025 – 2026?

Категориите представляват различни области, в които отборите от всички възрастови групи трябва да идентифицират реален проблем и да насочат усилията си за неговото решаване. В Solve for Tomorrow 2025 – 2026 категориите са три:

  • Устойчивост чрез технологии
  • Социална промяна чрез технологии
  • Дигитални финанси

Чрез конкурса се насърчават идеи за технологични иновации, които са инструмент за постигане на социална справедливост и равен достъп. Когато се прилагат с мисъл за човека, те отварят врати към по-приобщаващ, здрав и образован свят.


  • Какво представлява категорията „Устойчивост чрез технологии“

Категорията включва всички измерения на устойчивостта – екологична, икономическа и социална, за постигането на която се търсят практични решения за опазване на околната среда, насърчаване на кръговата икономика и осигуряване на добро качество на живот на хората. Трите измерения са взаимосвързани и решението на конкретен проблем в някое от тях неминуемо оказва въздействие върху другите, с което допринася за устойчивото развитие.

Икономическата устойчивост е насочена към подобряване на настоящите икономически практики и постигане на дългосрочен икономически растеж, без да се оказва отрицателно въздействие върху социалните, екологичните и културните аспекти на обществото. Пътища за постигане на икономическа устойчивост са например преминаване към алтернативните енергийни източници, развитие на устойчивото земеделие, рециклиране и намаляване на замърсяването, прилагане на блокчейн технологии за подобряване на проследяването на въглеродните емисии.

Екологичната устойчивост, свързана с намаляването на щетите върху околната среда и изчерпването на ограничените природни ресурси в резултат на човешката дейност. Това може да стане, от една страна, чрез ограничаване на потреблението на изкопаемите горива, дърводобива и обезлесяването, а от друга, чрез насърчаване на устойчиви потребителски практики.

Третият стълб е социалната устойчивост, който се изразява в осигуряването на равен достъп до природни ресурси и нужди като вода, храна и чист въздух. Той обхваща също така създаването на по-справедливи системи за заетост.

С тази категория се насърчават решения на местни проблеми в един или повече от компонентите, насочени към постигане на устойчиво развитие.

  • Какво представлява категорията „Социална промяна чрез технологии“

Технологиите могат да бъдат мощен инструмент за постигане на социална справедливост и промяна чрез осигуряване на равен достъп в спорта, образованието, здравеопазването и включването на уязвими групи. Те не само подобряват достъпа и качеството на услугите, но също така създават нови възможности за равноправно участие и развитие.

Технологиите могат да направят спорта по-достъпен, ефективен и приобщаващ, като насърчават активния и здравословен начин на живот, и приобщаването на хора в неравностойно положение към спортната култура. Доказали своята полезност са различни устройства за наблюдение на тренировките и проследяване на напредъка или общото здравно състояние като фитнес гривни и анализатори, отчитащи пулс, калории, движение. Вече има онлайн платформи за е-спорт и физическа активност, където се организират виртуални състезания или групови тренировки. Много са примерите за иновации, подпомагащи включването на хора с увреждания в спортни дейности – смарт протези, адаптивни уреди, сензори за движение и специализирани мобилни приложения. Насърчаването на активния начин на живот и приобщаване на хора в неравностойно положение към спортната култура допринася за постигане на реална социална промяна.

В образованието технологиите могат да намалят неравенствата с осигуряването на качествен достъп до него за всички чрез използване на голямо разнообразие от образователни технологии (EdTech) – мултимедийни средства, интерактивни дъски, платформи с виртуални класни стаи за онлайн уроци, видео филми, виртуална и добавена реалност, персонализирано обучение с изкуствен интелект за отчитане на нуждите и напредъка на всеки отделен ученик и много други. Геймификацията (gamification) също е ефективен подход за повишаване на мотивацията чрез интерактивни и игрови методи и осигуряване на достъп за ученици с увреждания чрез използването например на четци на екран, синтезатори на реч, платформи с жестомимичен език.

Всички тези технологии са отражение на иновациите в света на бизнеса и освен че имат за цел подобряване на образованието, помагат на учениците да бъдат по-добре подготвени за бъдещото си работно място.

Успешната идея би показала как технологията и свързаните с нея подходящи методи на преподаване и учене осигуряват по-добър достъп до модерно и качествено образование независимо от местоположение, доходи или увреждания, и водят до осезаема социална промяна.

Предоставянето на медицински грижи също се променя с помощта на технологиите. Телемедицината например дава възможност на хора, живеещи в отдалечени райони, да имат достъп до медицински услуги като онлайн консултации и наблюдение, както и отдалечена диагностика на пациенти от няколко лекари или лечебни заведения. За хронично болни, възрастни хора или деца с нужда от проследяване се разработват различни видове носими устройства и мобилни приложения. Изкуственият интелект може да се използва успешно за ранна диагностика при анализ на образна диагностика или модели на поведение и симптоми. Не по-малко важни са и дигиталните инструменти за повишаване на здравното образование на хората, като например приложения, които обучават хората как да се грижат за себе си. Така социалната промяна се постига чрез осигуряване на по-достъпна, персонализирана и навременна медицинска грижа за всички.

Технологиите могат да скъсят дистанцията между възможност и реалност чрез включване но различни уязвими групи. Какво се разбира под „уязвими групи“? Това са групи в обществото, които поради фактори, обикновено извън техния контрол, са засегнати от различни видове трудности и риск от социално изключване. Тези хора нямат достъп или не могат да се възползват от възможностите, които се предоставят от обществото и икономиката. Обикновено те имат и затруднения, свързани с ниско образование, безработица или недостатъчна заетост, които могат да доведат до още по-голямо социално изключване.

Уязвимите групи се различават в зависимост от контекста и видовете рискове, пред които са изправени. Примери за уязвими групи са: деца в риск (включително лишени от родителска грижа), самотни родители, самотни възрастни, хора от етнически малцинства, социално слаби, хора с физически и психически увреждания или хронично болни, страдащи от зависимости, бежанци, жертви на насилие, бездомни и др.

Тъй като тези групи са в неравностойно положение спрямо останалите, те се нуждаят от по-специфична подкрепа. Част от мерките на държавата са свързани с разработването на редица национални стратегии и планове за различните уязвими групи и целево отпускане на средства по програми за тях. Често обаче тези мерки не могат да достигнат до всички уязвими групи, затова от голяма роля за намиране на адекватни решения на някои от техните проблеми играят социалното предприемачество и гражданското общество.

Примери за използване на технологии в помощ на уязвими групи са много – превод на съдържание на жестомимичен език или брайл за хора със слухови или зрителни увреждания, технологии с гласови команди или опростен интерфейс за възрастни или хора с когнитивни затруднения, приложения за търсене на работа и обучение за младежи в риск, хора с ниска квалификация или бежанци.

Акцентът в идеите, които могат успешно да се конкурират в тази категория, е именно върху технологични решения, подпомагащи социалното включване на конкретна уязвима група, за да я насърчат в стремежа за себереализация. Важно е екипът да обоснове защо тази група е уязвима и как решението ще допринесе за осигуряването на повече възможности за нейното равноправно участие в обществото и пазара на труда за постигане на реална социална промяна.

  • Какво представлява категорията „Дигитални финанси“

В тази категория се поставя акцент върху управлението на финансите чрез използването на цифрови технологии и онлайн инструменти за планиране, организиране, проследяване и оптимизиране на личните или бизнес финансови ресурси. Това може да се осъществява чрез приложения, уеб платформи, софтуер и свързани устройства.

Обхващат широк спектър от продукти, услуги и бизнес модели – от мобилно банкиране, мигновени (instant) разплащания, p2p преводи и управление на личните финанси до приложения за инвестиции – в ценни книжа и безналично злато например. Все повече се използват иновативни технологии като изкуствен интелект и анализ на големи обеми данни, които стимулират напредъка и създават нови възможности. Така дигитализацията във финансовия сектор революционизира управлението на финансите от потребителите – физически лица и бизнеси, като предоставя достъп до различни по характер и сложност финансови услуги и продукти.

Един от най-популярните инструменти на дигиталното управление на финансите е онлайн банкиране, което позволява достъп до банкови сметки чрез интернет за проверка на баланса по тях, разплащания и управление на спестяванията. Улеснение на потребителите предлагат и различни форми на дигитални плащания чрез електронни портфейли и мобилни разплащания. Друг полезен инструмент са мобилните приложения за бюджетиране, които помагат за следене на разходите, поставяне на финансови цели и управление на месечния бюджет. Лесен достъп до финансовите пазари пък осигурява онлайн инвестирането в акции, облигации и други активи чрез различни платформи. Използването на автоматизирани системи за спестяване и инвестиране допринася за постигане на по-висока ефективност и по-добри финансови резултати в дългосрочен план. Дори кандидатстването и одобрението за кредит вече се случват електронно.

Всички тези процеси обуславят и необходимостта от повишаване на сигурността в дигитална среда. От една страна, доставчиците на услугите постоянно разработват иновации в тази посока. А от друга – да мотивират потребителите да повишават своята дигитална грамотност.

Какви идеи се очакват от участниците в тази категория? Насърчават се иновации чрез използването на дигитални технологии и AI инструменти, които да улесняват хората да управляват своите лични или бизнес финанси, като повишават цялостното си финансово благосъстояние и сигурност.

Същевременно трябва да се има предвид и рискът потребителите да се сблъскат с някои проблеми поради липса на разбиране за начина на функциониране на тези услуги или на финансовите принципи, които стоят зад тях. Това от своя страна поражда необходимост от по-висока степен на финансова и на дигитална грамотност и съответно обучение на потребителите. Без адекватно ниво на финансова грамотност потребителите могат да вземат неинформирани или грешни решения, които да доведат до избор на неподходящи за личната ситуация продукти и услуги, дори до потенциални измами. Ето защо интегрирането на релевантно финансово обучение във връзка с предлаганите решения е важен компонент, който ще позволи на потребителите да ги използват ефективно и безопасно.

  • Ученици от какви училища могат да участват в конкурса?

Конкурсът е открит за ученици от всички институции в системата на средното образование независимо от формата им на финансиране.

  • Ученици на каква възраст могат да участват в конкурса?

В конкурса могат да участват ученици от 2. до 12. клас. Те се състезават в три възрастови групи: в 2. – 4. клас, 5. – 8. клас и 9. – 12. клас.

  • Какво е различното при участието на учениците 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

Учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас участват изцяло онлайн, като се регистрират с резюме на идеята си и видео, с което я представят.

  • Какво трябва да имат предвид учениците от 9. – 12. клас в подготовката си?

Те трябва да покажат базов прототип на идеята си още при регистрацията за участие. Първият етап на конкурса за тази възрастова група също е онлайн. Избраните 9 полуфиналисти преминават през менторска програма, чиято цел е да създадат работещ прототип. Те участват на живо във финала, на който демонстрират прототипа си и представят идеята и целия си проект с кратка презентация (pitch).

  • Какви са сроковете за регистрация за участие в конкурса?

Обърнете внимание, че крайните срокове за регистрация са различни за възрастовите групи:

      • Отборите от 9. – 12. клас се регистрират между 18.06.2025 г. и 23:59 ч. на 24.11.2025 г.

      • Отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас се регистрират между 01.12.2025 г. и 23:59 ч. на 23.02.2026 г

  • Задължително ли е отборите да са от трима ученици? Може ли да участват повече или по-малко?

Максималният брой ученици в един отбор е неограничен. Обърнете внимание , че първите трима участници, посочени при регистрацията, ще бъдат считани за официални представители на отбора. При възрастовата група 9. – 12. клас само те могат да участват заедно с ръководителя във финалното събитие на живо, ако отборът им бъде класиран като полуфиналист. При всички възрастови групи само официалните представители на отбора получават предметни награди, ако бъдат класирани като победители в онлайн гласуването. Всички участници получават грамоти.

Допустимо е да кандидатстват и отбори от двама ученици или дори един ученик да участва индивидуално само с ръководител учител. Но тъй като дизайн мисленето се основава на екипна работа, в конкурса се насърчава формирането на отбори.

  • Може ли един ученик да участва в повече от един отбор?

Не, един ученик може да участва само в един отбор. Срокът за разработване на идеите е ограничен, поради което един ученик не би могъл да отдели достатъчно време за интензивна работа по две или повече идеи едновременно.

  • Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни класове?

Да, няма пречка съотборниците да са от различни класове, дори от различни училищни етапи. В този случай за кандидатурата трябва да се избере една от възрастовите групи като водеща и отборът да се състезава само в нея.

  • Възможно ли е в един отбор да участват ученици от различни училища?

Да, възможно е. Такъв отбор може да бъде съставен формално – например от ученици, които посещават клубове по интереси към общинските центрове за личностно развитие или други извънкласни занимания, както и неформално – само с цел участие в Конкурса. Изискването за ръководител важи и в двата случая. Ако отборът е неформален, при регистрацията учителят попълва своето училище, като в описанието на идеята се посочват училищата на учениците. Обърнете внимание обаче, че ако отборът спечели голямата награда, тя ще бъде предоставена на училището или образователната институция, от което е ръководителят на екипа.

  • Може ли един учител да е ръководител на повече от един отбор?

Да, един учител може да ръководи повече от един отбор. Важно е обаче да прецени добре ангажиментите си, за да може да отделя достатъчно време за проектите на всеки отбор.

  • Има ли право университетски преподавател да бъде ръководител на отбор?

Да, университетски преподавател има право да бъде ръководител на отбор, ако води часове от профилираната или професионалната подготовка в училище, вкл. и клубове по интереси. Обърнете внимание, че ако неговият отбор спечели, наградата е за училището, в което води занятия.

  • Как става регистрацията за участие?

Регистрацията за участие става единствено във формата на сайта. Тя се прави от ръководителя на отбора. Във формата се попълва необходимата информация и се качват изискваните документи, които са описани подробно в Регламента.

  • Какво трябва да подготвите за регистрацията?

Всички възрастови групи подават при регистрация следните данни:

      • Име на отбора
      • Трите имена на учителя, имейл, телефон за връзка
      • Училище и населено място
      • Категория на идеята
      • Трите имена, клас и декларация за съгласие за участие в конкурса за всеки ученик.
  • Защо отборът трябва да има име?

Името на отбора създава неговата идентичност и го прави разпознаваем сред останалите отбори и пред журито в процеса на оценяване. Добре е то да бъде кратко и лесно запомнящо се. Да не се бърка с името на разработвания продукт!

  • Какви декларации трябва да се попълнят?

Декларациите са по образец и са два вида в зависимост от възрастта на ученика:

    • Декларация за съгласие от родител (настойник) на ученик, ненавършил 14 години
    • Декларация за съгласие от ученик, навършил 14 години и от родител (настойник)

Декларациите съдържат съгласие за участие в конкурса и за обработване на лични данни (включително за публикуване на снимки/видео материали с учениците за популяризиране на събитието).

Бланките на декларациите се намират в секцията на уебсайта с формата за участие. Могат да се свалят също и от ТУК.


  • Кой трябва да подпише декларацията за съгласие?

Обърнете внимание, че е необходимо и двата вида декларации – за ученик, ненавършил 14 години, и за ученик, навършил 14 години, да бъдат подписани от родител/настойник/попечител на ученика. Декларацията за ученик, навършил 14 години, се подписва и от ученика.

  • Как се подават декларациите?

Ръководителят има ангажимент да събере подписаните и сканирани декларации от членовете на отбора и техните родители, като се задължава да съхранява оригиналите.

При регистрацията на отбора той качва всяка подписана декларация във формата в полето за това срещу името на ученика.

  • Какво трябва да съдържа резюмето на идеята?

Резюмето е визитната картичка на идеята, в която се представя най-важната информация относно проблема и предлаганото решение. То трябва да е кратко – между 400 и 500 символа. Попълва се в полето, предвидено за това във формата. Изисква се от всички възрастови групи.

Обърнете внимание, че резюмето ще бъде използвано за представянето на отбора, ако се класира като полуфиналист, както и за разпространението на информацията за Конкурса по официалните канали на Samsung, Образование 5.0 и Инфино.

  • Какво трябва да съдържа описанието на идеята?

Описанието на идеята се изисква само за учениците от 9. – 12. клас. Следва да бъде с обем от 1800 до 2500 символа. Целта му е да даде повече подробности за идеята и решението освен основната информация, която се съдържа в резюмето.

Описанието се попълва във формата и трябва да отговаря на следните въпроси:

      • каква потребност или проблемна ситуация е идентифицирал отборът
      • коя потребителска група е засегната
      • как е идентифицирана от отбора
      • как е формулиран проблемът
      • има ли някакви други решения
      • какво представлява решението на отбора
      • каква стойност носи то на потребителите.
  • Какво трябва да съдържа видеото, с което се регистрират учениците от 9. – 12. клас?

При регистрацията си учениците от 9. – 12. клас представят видео с продължителност до 3 минути, което представя техния прототип. Не се изисква той да е работещ, а само базов! Отборите сами преценяват до каква степен на завършеност да стигнат при разработването му.

  • Какво означава „базов прототип“?

Това е ранна версия на прототипа. Може да бъде само визуален с ниска точност. На този етап не се изисква да е работещ.

Може да бъде 3D проект; уайърфрейми на мобилно приложение или уебсайт; 3D принтиран модел; макет от хартия, пластмаса, дървесина, метал или друг материал; снимки, чертежи и др. Целта на видеото е да покаже прототипа така, че съдиите да придобият нагледна представа за идеята на отбора. Видеото трябва да бъде качено в YouTube и да бъде предоставен линк.

  • Какво трябва да съдържа видеото, с което се регистрират учениците от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

По-малките ученици представят проблема и решението си само във видео до 3 минути. То трябва да бъде качено в YouTube и във формата за регистрация да се предостави линк към него.

Учениците имат свобода да преценят какво да съдържа видеото. Подходящо е да се включи представяне на проблема, към който са се насочили, и на идеята за неговото решение.

Видеото може да бъде заснето със смартфон/таблет или любителска/полупрофесионална дигитална камера. Допустимо е също да се създаде видео чрез използване на снимки и други изображения във формат на слайдшоу или видео презентация.

  • Как се определят победителите при учениците от 9. – 12. клас?

Журито избира девет полуфиналисти сред най-добрите идеи от всички категории. На финала жури избира големия победител в Конкурса и финалистите на второ и трето място. Наградата на публиката се дава на отбора, получил най-много гласове от онлайн гласуването преди финала на Конкурса.

  • Как се определят победителите при учениците 2. – 4. клас и 5. – 8. клас?

Журито избира по трима полуфиналисти от двете възрастови групи без значение в коя категория са участвали. Победителите за всяка група се определят с онлайн гласуването преди финала на Конкурса.

  • Как и кога се обявяват полуфиналистите?

Резултатите се публикуват в секция „Новини“ на уебсайта на Конкурса https://www.solvefortomorrow.bg, като сроковете за възрастовите групи са съответно:

    • За отборите от 9. – 12. клас – до 28 ноември 2025 г..

    • За отборите от 2. – 4. клас и 5. – 8. клас – до 28 февруари 2026 г.

  • Кога започва онлайн гласуването?

Онлайн гласуването и за трите възрастови групи жури започва на 10.03.2026 г. и продължава до 17:00 ч. на 27.03.2026 г. Всеки може да гласува еднократно чрез профил в посочени социални мрежи за идеята на своя фаворит, представена с нейното резюме и видео.

  • Кои отбори участват във финала на живо?

На финала участват само полуфиналистите от 9. – 12. клас. При по-малките ученици не участват във финала, но се излъчват техните видеа и се обявяват победителите, определени с онлайн гласуването.

  • Какво представлява финалът на Конкурса?

Финалът на Конкурса ще се състои на 28.03.2026 г. в гр. София. Събитието е в две части – изложение и презентации на сцена.

За изложението отборите подреждат свой щанд с прототипа си и рекламни материали, с които да се представят (напр. лаптопи с презентации, плакати, брошури и т.н.). Съдиите посещават щанда на всеки отбор, за да се запознаят как работи неговият прототип и задават допълнителни въпроси. Гостите и посетителите на събитието също са поканени да разгледат щандовете и да разговарят с отборите.

Презентациите започват след приключване на изложението. Всеки екип разполага с 5 минути за представяне. Членовете на журито имат 5 минути да задават допълнителни въпроси.

Докато журито обработва резултатите от оценяването след приключване на презентациите, се показват видеата на победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас и се обявяват победителите в трите групи, определени с онлайн гласуването.

Събитието завършва с обявяване на победителите в конкурса и връчване на наградите и грамотите на участниците във финала. Победителите във възрастовите групи 2. – 4. клас и 5. – 8. клас получават своите награди и грамоти по пощата.